آخرین بروز رسانی: ۲۰ام اسفند, ۱۳۹۸

۸ راهکار طلایی عبور از شرایط سخت

۸ راهکار طلایی عبور از شرایط سخت تصمیم آگاهانه و […]

تصمیم آگاهانه و تغییرات کوچک در زندگی می تواند شرایط بسیار سخت و ناامیدکننده را کمی بهبود بخشد.

 

نحوه گذراندن شرایط سخت زندگی شخصی و کاری

ممکن است از محل زندگی و کار یا همکاران خود راضی نباشید. ممکن است با سایر چالش‌های زندگی مثل بیماری، از دست دادن  عزیزان و شغل یا مسئولیت‌های بزرگ دست و پنجه نرم کنید.

 همه‌ی انسان‌ها، با مشکلات و مصیبت‌ها و موانع مختلف روبرو هستند. بعضی از مشاوران می‌گویند که می‌توان هر عامل نارضایتی را کنار گذاشت. ولی مسئله به این سادگی نیست. اما با رعایت نکاتی که ذهنتان را آرام و شما را از عوامل استرس‌زا دور می‌کنند، می‌توانید دید بهتری به مشکلاتتان داشته باشید.

ضرب‌المثل بودایی می‌گوید: «درد اجتناب‌ناپذیر است اما آسیب دیدن اختیاری است.» روزهای بد، بخشی از زندگی ما هستند و باید به خودمان بگوییم: من در یکی از این شرایط سخت قرار دارم. حالا چه‌ باید بکنم؟

خودتان را باور کنید

خودباوری و ایمان به خود، ضروری‌ترین چیزی است که به آن نیاز دارید. ما زمانی که با چالش‌های بزرگ مواجه می‌شویم، اعتمادمان را به توانایی‌هایمان از دست می‌دهیم. تفکری که افراد در شرایط بحرانی نسبت به خودشان دارند، برندگان را از افراد ترسو جدا می‌کند.

هوشیار باشید

با آرامش ذهنی و هوشیاری، می‌توانید اضطرابتان را پایین بیاورید. به کمک تمرین‌های مدیتیشن احساسات خود را  کنترل کنید. فکرتان را از همه‌ی عناصر مزاحم خالی کنید و به‌ آرامی روی خودتان متمرکز شوید.

ارتباط با افراد مثبت

با افرادی معاشرت کنید که انرژی مثبت به زندگی‌تان می‌آورند. به‌ویژه اگر خانواده و دوستانتان حس بهتری به شما می‌دهند، حتماً برنامه‌ریزی کنید و زمانی را با آن‌ها بگذرانید.

کمتر حرف بزنید

برای اجتناب از هرگونه استرس یا آسیب بیشتر، کمتر صحبت کنید. همان‌طور که از قدیم گفته‌اند، پیش از حرف زدن، خوب فکر کنید. این نکته‌ی مهم یقیناً به کمک شما می‌آید.

به حریف خود احترام بگذارید

 

نحوه گذراندن شرایط سخت زندگی شخصی و کاری

همان‌طور باب لیتوین نویسنده‌ی کتاب «بهترین داستان زندگی خود را زندگی کنید» می‌گوید، ساده است که مکرراً فکر کنید چرا در این شرایط گیر افتاده‌اید. اما چالش‌ها همان نقطه‌ای هستند که ما مهم‌ترین درس‌های زندگی را یاد می‌گیریم. گاهی اوقات شرایط دشواری که «وحشتناک و افتضاح» به نظر می‌رسند، شما را به مسیر بهتری هدایت می‌کنند. آنها به شما یاد می‌دهند که در چنین شرایطی، چگونه عمل کنید. اگر متوجه باشید که چالش‌ها، فرصتی برای یادگیری در اختیار شما قرار می‌دهند، برای آن‌ها ارزشی غیرمکشوف قائل می‌شوید.

داستان را عوض کنید

لیتوین توصیه می‌کند زمانی که در حال مبارزه با سختی‌ها و مشکلات هستید، داستانی را که برای خودتان تعریف می‌کنید، عوض کنید. داستان شما درواقع طرز تفکر و توصیف شما در مورد این وضعیت است. بیشتر داستان‌ها، انعطاف‌پذیر هستند.

راه آرامش خود را پیدا کنید

هنگامی‌که در حال تغییر دادن مسائل هستید یا زمانی که در مقابل چالش‌ها به استرس دچار شده‌اید، باید چگونه آرام کردن خودتان را بدانید. ممکن است یک مطلب خنده‌دار تماشا یا مطالعه‌ کنید و یا ورزش کنید  و یا ویدیوهای انگیزشی TED Talks را تماشا کنید. درهرصورت مقداری زمان را به خودتان اختصاص دهید و کار مورد علاقه خود را انجام دهید.

موانع و مشکلات شما را تعریف نکنند

در دوران سختی، به‌سادگی ممکن است اجازه دهید شرایط و موقعیت، بر ذهنیت شما مسلط شوند.

مشاور آناهید لیزا دربابیانمی‌گوید: «به خودتان یادآوری کنید که وضعیت، شما را تعریف نمی‌کند.»  افکار  انتقادی و دلسردکننده‌ که از ذهنتان می‌گذرد، توجه کنید.  خودتان را سرزنش نکنید، بلکه در عوض آگاهانه پیام‌های دیگری را پیش خودتان تکرار کنید. در صورت امکان از خانواده یا دوستان بخواهید در شناخت این الگوها به شما کمک کنند؛ یا به دنبال منابع دیگری باشید که شما را در تغییر این افکار همراهی کنند.

در نهایت به دنبال شرایطی باشید که قوی و شجاع شوید. ما اغلب در زندگی موقعیت‌هایی را به یاد می‌آوریم که شرایط دشوار شده‌ و شکست خورده‌ایم. باید موقعیت‌های پیروزی را همیشه یادآوری کنید و حتی به خودتان پاداش دهید.