آخرین بروز رسانی: ۲۸ام مرداد, ۱۳۹۷

۳ عامل شکست یا موفقیت در استارتاپ

۳ عامل شکست یا موفقیت در استارتاپ کشف رقبای موفق […]

۳ عامل شکست یا موفقیت در استارتاپ

کشف رقبای موفق

در استارتاپ و ایجاد تقاضا، رقبای موفق نشانه‌ی خوبی به حساب می آید. هرچند کسب‌وکارهای پیشگام، از مزایای موقعیت‌یابی بازار بهره‌مند هستند، اما شرکت‌هایی که دیرتر وارد یک بازار می‌شوند از چشم‌انداز بهتری برخوردارند.

مثالا اگر امروزه یک نرم‌افزار جدید ویرایش عکس عرضه شود، از وجود تقاضا و درک مخاطب اطمینان هست. ولی هنوز هم باید توجه مشتریان را جلب و خودتان را از رقبا متمایز کنید. این احتمال وجود دارد که محصول و کسب‌وکار شما شکست بخورد.

ترس از شکست، در بازاری که اصولاً به شرکت‌های موفق خود وابسته است، امر عادی است. این ریسک، یک خطر واقعی است.

طبق تحقیقات CB Insights، فقط ۱۹ درصد از استارتاپ‌ها به این دلیل قرار نداشتن در فهرست پیشگامان بازار، شکست خوردند. درحالی‌که مشکل کمبود تقاضا، به شکست ۵۰ درصدی از استارتاپ‌ها  منجر شده است.

 

ترافیک حاصل از موتورهای جستجو

اگر به دنبال محصول خاص، یا راه‌حلی برای مشکلات خود هستند، موضوع مورد نظر خود را در گوگل تایپ می‌کنید. کارآفرینان با بررسی کلمات کلیدی، متوجه نیاز مردم در جستجو می شوند. همچنین به کمک این یافته‌ها می‌توان میزان تقاضای موجود برای یک محصول یا یک ایده را بررسی کرد. ابزار Ahrefs، پلتفرمی برای بررسی کلیدواژه‌ها است.  کمپین‌های Google AdWords و سئو نیز ابزارهای دیگری که در این راه به شما کمک می‌کنند.

با تغییرات جزئی در هر یک از کلمات کلیدی، می توان نرخ کل جستجوی ماهانه را بسیار بالاتر برد. به‌علاوه با بررسی جستجوهای وسیع‌تری که روی یک راه‌حل خاص متمرکز می‌شوند، می‌توان تقاضای بالقوه را اندازه‌گیری کرد. هیچ استانداردی برای حجم جستجوی موردنیاز وجود ندارد. داده‌ها بسته به اهداف کسب‌وکار و صنعت تفسیر می شود. اینکه محصول شما پاسخ به نیاز مردم است، نشانه‌ی خوبی به حساب می آید.

آزمایش وعده‌های بازاریابی

مردم معمولاً محصولات را نمیخرند، بلکه خریدار وعده‌های برندها هستند. عموما، مردم زمانی محاسن و معایب یک محصول را درک می‌کنند که آن را خریداری کرده باشند. به عبارتی،خریدار برای مزایای «وعده داده‌شده» پول خرج می‌کنند.

این موضوع، نکته‌ی مهمی برای افرادی است که در مرحله‌ی آزمایش یک سرویس یا محصول جدید هستند. درواقع، شما برای اعتبارسنجی تقاضای یک ایده، به محصول تکمیل‌شده نیازی ندارید.

می‌توانید برای پیشنهادات خود، یک متن بازاریابی درست کنید و آن را از طریق نظرسنجی یا مصاحبه با مخاطبان خود بررسی کنید. البته دقیق‌ترین روش آزمایش تقاضا، وقتی است که مشتریان از کارت‌های اعتباری خود استفاده کنند.

هیچ روشی، اعتبار دقیق میزان تقاضای آتی را مشخص نمی‌کند. اما این بدان معنی نیست که شما نباید ارزیابی دقیقی داشته باشید. شکست‌ در کسب‌وکار، پرهزینه اند و باعث نابودی سرمایه، زمان و اعتمادبه‌نفس بنیان‌گذاران می شود. پیش‌بینی برخی از چالش‌های استارتاپ مانند زمان‌بندی، استخدام افراد مناسب یا تغییر مسیربعد از عرضه‌ی محصول، کار دشواری است. اما تقاضا، یکی از مهم‌ترین عناصری است که امکان ارزیابی زودهنگام آن وجود دارد.

هرچه دورخیز بیشتری داشته باشیم، سریع‌تر به اهدافمان می رسیم.

۴۲ درصد از استارتاپ‌های شکست‌خورده، می گویند که باید ایده‌های مطمئن‌تری را به مرحله‌ی اجرا می‌رساندند. ارزیابی تقاضا پیش از عرضه‌ی محصول نهایی، مانع از شکست بسیاری از کسب‌وکارها می‌شود و حتی مسیر رشد آن‌ها را نیز هموار خواهد کرد.