آخرین بروز رسانی: ۵ام شهریور, ۱۳۹۷

کاربردهای عملی ماشین مجازی

کاربردهای عملی ماشین مجازی ماشین‌های مجازی یا (Virtual Machines (Vms […]

کاربردهای عملی ماشین مجازی

ماشین‌های مجازی یا (Virtual Machines (Vms این امکان را می دهد که سیستم‌های عامل دیگری را روی سیستم عامل فعلی نصب کنید. سیستم عامل مجازی مانند یک برنامه روی سیستم عامل اصلی کامپیوتر اجرا می‌شود. ماشین مجازی همچنین برای اجرای نرم‌افزارهایی که برای سیستم‌عامل اصلی کامپیوتر طراحی نشده‌اند، به‌کار می‌رود.

این قابلیت برای آزمایش سایر سیستم‌های عامل مانند ویندوز ۱۰ و لینوکس مطلوب است. مثلا می‌توان برنامه‌های ویندوز را روی مک با کمک ماشین مجازی اجرا کرد.

ماشین‌های مجازی زیادی با قدرت عالی به‌صورت رایگان وجود دارند.

ماشین مجازی چگونه عمل می کند؟

ماشین مجازی به گونه ای مانند یک کامپیوتر واقعی عمل می کند. ماشین مجازی، نرم‌افزاری است که روی سیستم‌عامل میزبان یا اصلی اجرا می‌شود و سخت‌افزار مجازی را برای سیستم‌های عامل‌ مهیا می‌کند. سیستم‌عامل مهمان مانند هر برنامه‌ی دیگری روی سیستم‌عامل اصلی در یک پنجره جداگانه اجرا می‌شود.

نرم‌افزار مجازی‌سازی hypervisor، سخت‌افزار مجازی شامل پردازنده، حافظه، هارد، رابط شبکه و دیگر دستگاه‌ها را به‌کار می‌گیرد. ابزارهای سخت‌افزار مجازی با کمک نقشه‌ی hypervisor برای سخت‌افزار واقعی روی کامپیوتر فراهم می‌شوند.

روی یک سیستم می‌توانید چند ماشین مجازی نصب کنید. محدودیت در تعداد آن به میزان فضایی است کهدر اختیار دارید. زمانی که سیستم‌های عامل مختلفی نصب کرده‌اید، با باز کردن ماشین مجازی می‌توانید یکی از آنها را برای بوت شدن انتخاب کنید. سیستم‌عامل مجازی آغاز به‌کار می‌کند و در یک پنجره‌ی جدا اجرا می‌شود.

 

کاربردهای عملی ماشین مجازی

کاربردهای عملی ماشین مجازی

آزمایش ورژن جدید سیستم‌ عامل

تجربه کردن فضای سایر سیستم‌های عامل

یکپارچه‌سازی سرور

به‌کارگیری نرم افزارهایی که احتیاج به سیستم عامل قدیمی دارند

اجرای نرم‌افزاری طراحی‌شده برای سیستم‌عامل دیگر

آزمودن نرم‌افزارها روی پلتفرم‌های مختلف

نرم‌افزارهای توصیه‌شده ماشین مجازی

برنامه‌ی Vmware player، در زمینه‌ی ماشین مجازی در ویندوز و لینوکس است. Vmware player همتای رایگان نرم‌افزار تجاری Vmware workstation است. بنابراین ویژگی‌های پیشرفته‌ای را که VirtualBox در ندارد.

VirtualBox، یک برنامه‌ی متن‌ باز و عالی ماشین مجازی است که روی ویندوز، لینوکس و سیستم‌عامل مک اجرا می‌شود. یکی از بهترین ویژگی‌های آن، نداشتن ورژن تجاری است. این یعنی تمام قابلیت‌های پیشرفته نظیر گرفتن تصویر فوری (snapshot) نیز برای استفاده‌ی رایگان است. این قابلیت برای ذخیره‌ی یک موقعیت و حالت خاصی از ماشین مجازی و بازگشت به آن در آینده برای تست مناسب است.

اجرای یک سیستم‌ عامل در ماشین مجازی

ماشین‌های مجازی محدود به سیستم عامل دسکتاپ نیستند، حتی روی اندروید هم می‌توانید با استفاده از ماشین مجازی ویدوز ۱۰ را اجرا کنید.

برای نصب یک سیستم‌ عامل روی ماشین مجازی، نیاز به سی‌دی نصب سیستم‌عامل خواهید داشت. ایجاد سی‌دی برای نصب ویندوز ۱۰ کار را آسان می‌کند. همچنین می‌توان از یک فایل ایزو ISO که غالبا برای نصب لینوکس به‌کار می‌رود استفاده کرد. برنامه‌های ماشین مجازی wizardهای ساده و کاربردی را ارائه می‌دهند که شما را برای مراحل ایجاد ماشین مجازی و نصب سیستم عامل مهمان روی آن راهنمایی می‌کنند.