آخرین بروز رسانی: ۱۳ام خرداد, ۱۳۹۹

نحوه انتخاب و خرید اسکنر

نحوه انتخاب و خرید اسکنر   یکی از تجهیزات جانبی […]

نحوه انتخاب و خرید اسکنر

 

یکی از تجهیزات جانبی مهم در تجهیزات کامپیوتر و ماشین های اداری اسکنر می باشد. افرادی که با تصاویر و نشر حرفه ای آنها در ارتباطند، می توانند با استفاده از اسکنر، تصاویر مورد نظر خود را اسکن کرده و وارد کامپیوتر کنند. وقتی یک تصویر وارد کامپیوتر شد، هر تغییر و اصلاحی میتوان انجام داد.

سرعت, کیفیت خروجی و قیمت در انتخاب یک اسکنر نقش مهمی دارند. امروزه اکثر اسکنرهایی که دارای قیمت مناسبی هستند از امکانات پیشرفته و دقت بالا و آداپتورهای transparency و پورت های USB 2.0 بهره می گیرند.

 

اسکنر رومیزی Canon CanoScan LiDE 110

 

 

اغلب اسکنرهای خانگی و غیرحرفه ای طراحی دارای دقت تصویری معادل ۲۴۰۰ نقطه در اینچ می باشند. کاربران می توانند با کیفیت مناسب، تصاویر مورد نظر خود را اسکن نمایند. تولید کنندگان با ایجاد تغییرات در عناصر سخت افزاری استفاده شده در اسکنرها، سعی می نمایند با ارائه امکانات جانبی، زمینه استفاده آسان از آنها را فراهم نمایند.

در مواردی که قصد ایجاد یک نسخه دیجیتال از اطلاعات را داشته باشیم از اسکنر استفاده نمایید. پس از اسکن امکان ویرایش با به کارگیری نرم افزارهای ویرایش تصاویر فراهم می گردد.
اگر قصد ارسال یک عکس از طریق نامه الکترونیکی داشته باشید که توسط دوربین های معمولی ( غیردیجیتال ) گرفته شده، ابتدا عکس مورد نظر را به کمک اسکنر، اسکن نموده و پس از تبدیل به فایل دیجیتال، آن را به صورت یک فایل ضمیمه همراه نامه الکترونیکی ارسال کنیم.

 

ویژگی ها ی مهم اسکنر

 

آداپتور transparency 

در زمان اسکن اسلاید و یا فیلم، نیاز به یک آداپتور transparency  داریم.  آداپتورها به همراه اسکنر در زمان ساخت و یا به عنوان یک قطعه جداگانه به همراه آن، ارائه گردند.

نحوه انتخاب و خرید اسکنر

تغذیه کننده اتوماتیک سند (ADF)

 

به منظور اسکن متون با حجم بالا و یا تصاویری که طول آنان زیاد می باشد (بیش از سطح اسکنر)، استفاده از یک تغذیه کننده اتوماتیک سند، مفید خواهد بود. اسکنرهای کانن ,اسکنرهای ای ویژن , HP و میکروتک، در برخی از مدل های جدید خود از ADF) Automatic document feeder) استفاده نموده اند.

 

دقت لامپ تصویر 

 

به منظور استفاده از تصاویر در صفحات وب و یا چاپ تصاویر ۳ در ۴  کیفیت ۱۰۰ نقطه در اینچ کافی است. برای استفاده از OCR، دقت ۳۰۰ نقطه در اینچ کفایت خواهد کرد. در صورتی که قصد ایجاد تصاویر بزرگتر داشته باشد، می بایست اسکنری با دقت ۱۲۰۰ یا ۲۴۰۰ نقطه در اینچ انتخاب گردد. تصاویری که دارای دقت بیشتری هستند، از انعطاف مناسبی در زمان ویرایش برخوردار بوده و به مراتب برای  ذخیره شدن بر روی هارد دیسک، فضای بیشتری می گیرد.

 

عمق رنگ 

 

تعداد رنگ داده، که اسکنر قادر به تشخیص و ذخیره سازی آن می باشد را عمق رنگ می گویند و بر حسب بیت در هر پیکسل، بیان می شود. با توجه به اینکه، اسکنر معمولا قادر به اخذ داده هایی است که به مراتب بیش از آن میزانی است که درایو آن می تواند ذخیره نماید، یک شناسه دیگر به مشخصه عمق بیت اضافه می شود. نظیر: ۴۸ بیت داخلی و یا رنگ سخت افزاری، که مشخص کننده میزان داده ایی است که اسکنر قادر به تشخیص آن می باشد و خارجی یا True Color که مشخص کننده میزان داده ایی است که درایو اسکنر قادر به ذخیره سازی آن می باشد. در اکثر موارد، استفاده از ۲۴ بیت خارجی عمق رنگ، کفایت خواهد کرد .

 

تکنولوژی سنسور 

 

اسکنرهای صفحه تخت، دارای یکی از دو نوع تکنولوژی سنسور می باشند:
تکنولوژی اول  : Charge couple device  CCD  یک تکنولوژی قدیمی تر بوده که از آن در دوربین های دیجتال نیز استفاده می گردد.
تکنولوژی دوم : Contact Image sensor CIS تکنولوژی CIS اخیرا در اسکنرها استفاده و یک رویکرد جدید در این زمینه می باشد.

کیفیت تصاویر اسکن شده توسط تکنولوژی CIS، پائین تر است ولی در مقابل، اسکنرهائی که از تکنولوژی فوق استفاده می نمایند، کوچکتر شده و میزان مصرف انرژی آنها به مراتب کمتر از اسکنرهائی است که از تکنولوژی CCD استفاده می نمایند.

 

اینترفیس

 

به موازات ارائه مادربردهائی که دارای پورت USB 2.0 می باشند، تولید کنندگان اسکنر نیز اقدام به ارائه اسکنرهائی نموده اند که از پورت فوق به منظور ارتباط با کامپیوتر یا نوت بوکاستفاده می نمایند. البته اسکنرهایی که دارای پورت های Firewire می باشند، به مراتب سرعت بالاتری دارند.

 

انواع اسکنر

 

 اسکنر ها دو نوع هستند: اسکنرهای تخت و اسکنر های اسناد( بایگانی)

اکثر اسکنرهای موجود، از نوع تخت می باشند. علت این نامگذاری به این دلیل این است که سطح اسکنر بصورت تخت می باشد. در این نوع اسکنرها، تصویر مورد نظر برای اسکن بر روی سطحی تخت و بین صفحه ای شیشه ای و درب اسکنر قرار می گیرد.

متداول‌ترین اسکنر برای کاربرد خانگی هستند. در این نوع اسکنرها، ناحیه اسکن شامل یک صفحه تخت خواهد بود که سند بر روی آن قرار می‌گیرد. این نوع از اسکنرها به خاطر راحتی در استفاده و تکنولوژی استفاده شده در هد اسکن آن‌ها، بیشترین مصرف‌کننده را دارند.

اسکنر رو میزی کانن Lide 220

علاوه بر اسکنرهای تخت اسکنرهای دیگری نیز وجود دارد. اسکنرهای Sheet-fed، اسکنرهای دستی، اسکنرهای عکس و تجهیزات جانبی چندکاره شامل ترکیب چاپگر، اسکنر و فاکسدرون یک دستگاه، نمونه هائی از سایر اسکنرهای موجود میباشد.

اسکنرهای استوانه‌ای نیز در بازار موجود هستند. در اسکنرهای هد اسکن ثابت بوده و سند برای اسکن حرکت داده می‌شود؛ مانند یک پرینتر. اسکنرهای استوانه‌ای دارای کیفیت و دقت تفکیک‌پذیری بالایی هستند و برای اسکن نقشه و چاپ استفاده می‌شوند.
اسکنرهای Sheet-fed با توجه به نیاز کاربران مطرح و به سرعت متداول گردید. کاربرد اصلی اسکنرهای فوق، اسکن متون می باشد.

اسکنر بایگانی Canon DR-F120شما کاربر گرامی جهت خرید اینترنتی ماشین های اداری کانن می تواند به سایت نوین رسالت مراجعه فرمایید.

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

۰ دیدگاه