آخرین بروز رسانی: ۶ام شهریور, ۱۳۹۷

عامل اصلی تفاوت کارکردهای کلیدی مغز در زنان و مردان

عامل اصلی تفاوت کارکردهای کلیدی مغز در زنان و مردان […]

عامل اصلی تفاوت کارکردهای کلیدی مغز در زنان و مردان

باور کلی که ذهن زن و مرد عملکرد متفاوتی از هم دارند در میان مردم رواج پیدا کرده است. اکنون پژوهشگران دریافته اند که فرایندهای عصبی  تحت عنوان کارکردهای اجرایی به شیوه یکسانی در بدن انسان جدای از مبحث جنسیت انجام می گیرند.

کارکردهای اجرایی فرایندهای مغزی است که مباحثی نظیر توجه، استدلال، حافظه کار، تصمیم گیری، کنترل هیجان و حل مساله را شامل می شود. این فرایندها در واقع نحوه مدیریت و برنامه ریزی رویدادهای آینده میسر است.

کارکردهای اجرایی پیشرفته در افرادی که به لحاظ اجتماعی، آکادمیک و حرفه ای موفق اند، یافت می شوند. ولی کارکردهای اجرایی نابالغ به شرایطی نظیر شیزوفرنی و ADHD مربوط می شود.

عامل اصلی تفاوت کارکردهای کلیدی مغز در زنان و مردان

مطالعه محققان نیکلا گریسام و ترسا درباره تفاوت های جنسیتی در کارکردهای اجرایی انجام دادند که هیچ تفاوت عمده ای در بین زنان و مردان وجود نداشت. آنها دریافتند که  نسیت تاثیری روی کارکردهای مدیریتی افراد ندارد. برخی عوامل خاص بر رشد و پرورش خصوصیات کلیدی اثر گذار است. در میان عوامل مختلف  ژنتیکی، نحوه رشد و پرورش ما در دوران بلوغ و برخی مکانیزم های عصبی نقشی مهمی را ایفا میکنند.

مثالا احتمال بروز شیزوفرنی در سنین جوانی در مردان از زنان بیشتر است و امکان آنکه پسران به ADHD مبتلا شوند از دختران بالاتر.

 

 

 

نتیجه گیری: جنسیت عامل اصلی ایجاد تفاوت های فردی در کارکردهای اجرایی و عملکرد شناختی نیست.

دانشمندان بر این باورند که برای توضیح تفاوت های جنسیتی، مطالعات دقیق تری روی فاکتورهای تاثیرگذار بر رشد کارکردهای اجرایی صورت گیرد و نکته دیگر اینکه کارکردها می توانند از عوامل محیطی و نه ژنتیکی و همچنین فشارهایی که در طول حیات رخ می دهند تاثیر بگیرند.