آخرین بروز رسانی: ۱۷ام مهر, ۱۳۹۷

شناسایی یک جنگل مخفی با کمک گوگل ارث

شناسایی یک جنگل مخفی با کمک گوگل ارث آیا می […]

شناسایی یک جنگل مخفی با کمک گوگل ارث

آیا می توان تصور کرد در سال ۲۰۱۸ جنگل دست نخورده پبدا شود؟ در ابتدا شاید بعید به نظر برسد اما یک پژوهشگر ولزی به نام جولیان بیلیس با سرپرستی تیمی ۲۸ نفره از دانشمندان درحوزه‌های تخصصی مختلف به‌همراه صخره‌نوردها و فیلم‌برداران ، توانستند یک جنگل بکر در بالای کوهی در کشور موزامبیک را شناسایی کنند.

دو سال طول کشید تا تیم مجهز به کارشناسان تدارکاتی، کارشناسان گیاهان و محققان برای نخستین جستجو به رهبری بیلیس تشکیل گردید.

جولیان بیلیس سال هاست با کمک گوگل ارث برای کشف جنگل های ارتفاعات بالای قاره آفریقا تلاش می کند. بیلیس از قبل به علت پیدا کردن کوه Mabu بزرگترین جنگل های بارانی در جنوب آفریقا و همچنین تعدادی از گونه های جدید پروانه ها و موجودات دیگر در منطقه شناخته شده است.

Mabu همه نشانه ها از فعالیت های انسانی گذشته را نشان می دهند.

 

 

۶ سال پیش بیلیس به صورت اتفاقی متوجه یک جنگل بالای یک کوه در موزامبیک شد. بنابراین پهبادی را به پایین یک صخره‌ی  ۱۲۵متری  منتقل کرد تا از وجود جنگل در آن بالا اطمینان حاصل کند.

ویلکاک از دانشگاه بنگور در ویلز اعتقاد دارد که هیچ گونه جنگل های بارانی دیگر در آفریقا که دانشمندان می توانند با اطمینان بگویند انسان ها به آنجا راه پبدا نکرده اند، وجود ندارد. اما وجود لیکو ابن نظر را رد کرد.

کوه لیکو مانند یک قلعه ترسناک در یک فیلم قدیمی جیمز باند می باشد که به صورت عمودی بر زمین با مرکز آتشفشان است و در دهانه آن جنگل قرار دارد.

این توسط دکتر جولیان بیلیس کشف شد، که تصاویر ماهواره ای  یک جنگل بارانی گرمسیری را نشان داد.

 

 

بیلیس وقتی لیکو را در Google Earth پبدا کرد، جنگل بالای آن کاملا” دست نخورده به نظر می رسید.او با لبخند گفت: “این بسیار هیجان انگیز است.”

این پروژه یک همکاری دانشگاهی بین ۱۳ دانشگاه، موزه ها و موسسات تحقیقاتی در سه قاره بود.تیم کوهنوردان دو طناب را از بالا به پایین به صخره متصل کردند. آنها  آموزش زیادی برای بالا رفتن با رعایت نکات ایمنی دیده بودند. 

عملیات فوق به کمک Trend Expedition TransGlobe ،Biocensus، موسسه تحقیقات پروانه آفریقایی، DMM Climbing، و Marmot انجام شد.

 

 

بیلیس معتقد است که لیکو می تواند یکی از مهمترین جنگل های موجود در زمین باشد. ویلیکوک و همکار او، دکتر فیل پلاتز از دانشگاه یورک، طی دو روز برای رسیدن به بستر جنگل، برای بررسی لایه های خاک مانند خواندن یک کتاب تاریخ گذشته ، لیکو را گود کردند.

پلاتز گفت: “این جنگل بینش منحصر به فردی را برای اثرات تغییرات آب و هوایی در جنگل ها در طول زمان ایجاد می کند.”
پس از ۱۰ روز کشف، این تیم به اردوگاه اصلب خود بازگشت. اولین گونه تایید شده لیکو، پروانه بود.

همچنین گونه های متنوعی از مارها تا قورباغه ها، اسطوخودوسها، یک نوع خرگوش مانند مارس، سیب زمینی، جوجه، پروانه ها، خرچنگ و حتی گیاه گلدار کشف شده است. پلاتز گفت: “بسیار هیجان انگیز است، زمانی که چیزی پیدا کنید که ممکن است جدید باشد.”

 

 

لیکو شامل اسرار دیگر نیز می شود، از جمله گلدان های باستانی که به تدریج دفن شده اند، که تیم در نزدیکی منبع جریان اصلی کشف کرده است.

به گفته افراد محلی، هیچ کس در تاریخ تاکنون در بالای کوه قرار نگرفته است. پس چطور صخره ها صعود کردند؟ آیا زمین در اطراف لیکو بالاتر بود؟ تجزیه و تحلیل خاک می تواند به آنها کمک کند؟ انسان شناسان موزه تاریخ طبیعی موزامبیک در حال بررسی هستند.