آخرین بروز رسانی: ۲۰ام مرداد, ۱۳۹۷

سرمایه‌ اولیه مورد نیاز استارتاپ

سرمایه‌ اولیه مورد نیاز استارتاپ سرمایه اولیه برای همه کسب […]

سرمایه‌ اولیه مورد نیاز استارتاپ

سرمایه اولیه برای همه کسب و کارها مورد نیاز است. سرمایه‌ی کافی و به موقع از مشکلات بعدی پیشگیری می کند.

هر فعالیتی در ابتدای راه‌اندازی به منظور تامین هزینه‌هایی مانند: زیرساخت‌ها، تولید محصول، تبلیغات و بازاریابی به مقدار مشخصی سرمایه نیاز دارد. تامین سرمایه دغدغه‌ی اصلی کسب و کارهای جدید می باشد. چالش بعدی، تخمین دقیق سرمایه‌ی مورد نیاز به منظور عقد قرارداد‌های مشارکت است.

استارتاپ‌ها اگر در تخمین سرمایه‌ی مالی نیاز پروژه اشتباه کنند، دچار بحران‌ مالی می‌شوند. به طور مثال هزینه‌ی اجاره‌ی شرکت یا تامین مهندسان خبره در هر شهر و مکانی متفاوت می باشد. در ادامه مطالب معیار مهم برای برآورد هزینه‌های اولیه را معرفی می‌کنیم.

 

سرمایه‌ اولیه مورد نیاز استارتاپ

مشخص شدن مدل کسب و کار

استارتاپ‌‌‌ها نیازمند تولید محصول اولیه و بهبود آن پس از دریافت نظریه های مشتریان هستند. متاسفانه مشتریان قبل از تایید محصول نهایی هیچ خریدی انجام نمی‌دهند. شاید بهتر باشد در ابتدای کار مدل کسب و کار را به مدل تولید بدون کارخانه تغییر دهید. به همین منظور محصولات سایر شرکت‌ها را با برند خود به بازار عرضه کنید یا به منظور شناخت بازار و جذب مشتریان نمایندگی فروش محصولات را اخذ کنید. پس از مشخص شدن مدل کسب و کار تخمین هزینه‌های اولیه دقیق‌تر خواهد بود.

بررسی هزینه‌های اولیه‌ی شرکت‌های همکار

امروزه با نوسانات فعلی ارز در بازار، برآورد هزینه‌‌های شروع فعالیت به سختی صورت می گیرد. یک روش خوب برای حل این مشکل بررسی هزینه‌های راه‌اندازی کسب و کار‌های مشابه و مشورت با موسسان آن‌‌ها است. با مشورت حدود تقریبی هزینه‌ها برایتان مشخص خواهد شد.

بررسی راه‌حل‌های‌ کم‌هزینه‌تر

 

 

پس از مشورت و بررسی هزینه‌های راه‌اندازی کسب و کار‌های مشابه می توانید مسیر بهتر و کم‌هزینه‌تری هم پیدا کنید. بهتر است مسیر‌های دیگر را هم زیر نظر داشته باشید. سرمایه‌گذاران را با ارزیابی جامع‌تر بازار می‌توانی بهتر توجیه کرد.

بررسی هزینه‌های پنهان

اکنون باید همه‌ی هزینه‌های مدیریت، راه‌اندازی، تولید محصول، بازاریابی و … را در کنار بگذارید. همه‌ی این هزینه‌ها مربوط به قبل از فروش محصول و کسب درآمد هستند. باتوجه به انتخاب نوع مدل کسب و کار این هزینه‌‌ها متفاوت هستند. مثالا اگر محصول فیزیکی تولید می‌‌شود سرمایه‌ای که برای تامین مواد اولیه احتیاج خواهید داشت دارد با سرمایه‌ی مورد نیاز برای استخدام  بازاریاب و برنامه‌نویس در شرکت‌های کامپیوتری متفاوت است.

جمع‌بندی مجموع هزینه‌ها

 

سرمایه‌ اولیه مورد نیاز استارتاپ

جدولی تهیه کنید و در هر بخش میانگین هزینه را با انصفاف برآورد کنید. بیشترین اشتباه اضافه کردن فقط ۱۰ درصد مجموع هزینه‌‌ها به عنوان مخارج پیش‌بینی نشده است. تجریه‌ نشان می دهد  استارتاپ‌هایی که هزینه‌های پیش‌بینی نشده را به صورت کلی برآورد کرده اند، در ادامه‌ی کار به مشکل برخواهند خورد. حتی ممکن است که به بن بست برسند.

درنتیجه برای جمع‌بندی همه‌ی هزینه‌های احتمالی، بهتر است از کارشناسان خبره مشورت گرفت. در آخر پس از اطمینان، دقیق سرمایه‌ی لازم، قادر خواهید بود با اعتماد به نفس با سرمایه‌گذاران به مذاکره بشینید.