آخرین بروز رسانی: ۲۷ام مرداد, ۱۳۹۷

رازهای موفقیت دیجیتال مارکتینگ

رازهای موفقیت دیجیتال مارکتینگ دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) به مجموعه […]

رازهای موفقیت دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) به مجموعه کارهایی گفته می شود که جهت تبلیغ محصولات و خدمات از ابزارهای استفاده می کنند. در واقع دیجیتال مارکتینگ گسترده تر از دیگر روش های بازاریابی در کسب و کارهای قدیمی است.

رعایت برخی نکات در تعیین نوع برنامه ریزی بازاریابی برند نه تنها باعث کاهش هزینه‌ها می شود بلکه نتیجه‌ی بهتری نیز خواهد داشت. داشتن برنامه ریزی موفق برای بازاریابی نیازمند پلت‌فرم، کانال، شنوندگان و محتوای مناسب است.

نتیجه‌ی تحقیقات امروزی نشان داده که بیش از پنج هزار پلت‌فرم برای کمک به کسب‌وکارها در دسترس است. تنها ۹ درصد بازاریابان می‌توانند روی استفاده از یک روش تمرکز کنند. درنتیجه برندها تلاش کمتری برای اجرای استراتژی بازاریابی و جلب رضایت مخاطبان خود انجام می‌دهند.

 

رازهای موفقیت دیجیتال مارکتینگ

رازهای موفقیت دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

اهمیت داده‌ها

بسیاری از کسب‌وکارهای در حال رشد اهمیت داده‌ها را در توسعه‌ی بازاریابی جدی نگرفته اند. درصورتی‌ که امروزه اهمیت استفاده از داده مهم است. هرقدر داده‌های بیشتر و مفیدتری در اختیار بازاریابان قرار گیرد، فرصت‌های بیشتری برای شناخت مشتری و محصولات فراهم خواهد شد. به همین دلیل شرکت‌ها نباید در جمع‌آوری و استفاده از داده‌ها محدودیتی قائل شوند.

مثالا بسیاری از شرکت‌های مشاوره، کلمات کلیدی را به چشم فرصت جدید جمع‌آوری داده برای پیدا کردن مخاطبان می‌بینند. آنها حجم زیادی از کلمات کلیدی را منتشر می کنند تا به موتور جستجوی هر مشتری میلیون‌ها کلمه‌ی کلیدی اختصاص دهند.

برندها می‌توانند داده‌ی مورد نظر خود را از طریق تحقیقات در زمینه‌ی بازار، مصاحبه و نظرسنجی از مشتری تأمین کنند.  داده‌های جمع‌آوری شده با تجزیه و تحلیل مناسب می‌توانند درآمد شرکت را تا ۱۵ درصد افزایش دهند.

تمرکز روی ویژگی منحصربه‌فرد محصول:

پیوستن لایه‌های مختلف استراتژی بازاریابی برند باید تعریف واحدی از وجه تمایز برند نسبت به رقبا را نشان دهد. تعریف وجه تمایز برند، به مشتری این امکان را می‌دهد که بداند کدام برند نیازهایش را بهتر برطرف می‌کند تا با دید بهتری نسبت به انتخاب محصول مورد نظر اقدام کند. همچنین این ویژگی منحصربه‌فرد باید محوریت تمام کمپین‌های مرتبط با بازاریابی دیجیتال باشد. بسیاری از موتورهای جستجو محصولات را بر اساس ویژگی‌های پایه و قیمت آن‌ها دسته‌بندی می‌کنند. درنتیجه مشخص کردن وجه تمایز برند نقش حیاتی را در مشخص شدن هدف اصلی برند ایفا می‌کند.

تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده، باعث جذب مشتری‌هایی می‌شود که دنبال بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین انتخاب هستند . همچنین تمرکز روی ویژگی منحصربه‌فرد، مشتری‌هایی را جذب می‌کند که به ظاهر و نام برند اهمیت بیشتری می‌دهند.

اهمیت دادن به مشتری‌های قدیمی کسب‌وکار

در تحقیقات دانشگاه کسب‌وکار هاروارد مشخص شده نگه داشتن مشتری‌های قدیمی بین پنج تا ۲۵ برابر ارزان‌تر از تلاش برای جذب مشتری‌های جدید است. درنتیجه می‌توان گفت تلاش برای نگهداری مشتری میزان درآمد شرکت را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. اما بسیاری از کسب‌وکارها مشتری‌های فعلی برند را فدای مشتری‌های جدید کرده و تلاشی برای افزایش ماندگاری آن‌ها انجام نمی‌دهند.

نتیجه‌ی تحقیقات نشان داده که شرکت‌ها برای فروش محصول به مشتری‌های قدیمی تا ۷۰ درصد شانس بیشتری نسبت به مشتری جدید دارند. مشتری وفادار سرمایه‌ی هر برند است و حفظ ارتباط با مشتری، میزان وفاداری آن‌ها را افزایش خواهد داد.

پیشنهاد ویژه برای خرید محصول و در نظر گرفتن تخفیف، باعث افزایش وفاداری مشتری می شود. کمپین‌های ایمیلی و نظرسنجی از آن‌ها از ابتدایی‌ترین راه‌های حفظ ارتباط با مشتری‌های قدیمی برند است و نسبت به جذب مشتری جدید هزینه‌ی بسیار کمتری دارد. این افراد تشویق می‌شوند بازخوردهای خود را با برند در میان گذاشته و به پیشرفت آن کمک کنند.

نتیجه گیری: داده‌های لازم را جمع‌آوری کرده، خودتان را از رقبا متمایز کنید و به مشتری‌های قدیمی خود ارزش دهید. اعمال این راه حل‌های ساده، کمک می‌کند استراتژی‌های بازاریابی نتیجه‌ی بهتر و هزینه‌ی بسیار کمتری داشته باشد.