آخرین بروز رسانی: ۳۱ام تیر, ۱۳۹۷

بزرگ ترین پرینتر ساختمان ساز سه بعدی

بزرگ ترین پرینتر ساختمان ساز سه بعدی یک شرکت روسی […]

بزرگ ترین پرینتر ساختمان ساز سه بعدی

یک شرکت روسی اعلام کرده است که قصد ساخت بزرگ­ترین چاپگر سه بعدی صنعت ساخت‌و‌­ساز جهان را دارد.

یکی از امیدهای بشر برای حل مشکل مسکن و گرانی ساخت آن پرینترهای سه بعدی صنعتی به حساب می‌آیند؛ زمان آن رسیده است که این پرینترها یک ساختمان چند طبقه یا حتی برج را بسازد.

شرکت روسی «اِی اِم تی اِسپِتساویا گروپ» ( AMT-SPETSAVIA group) چاپگر اس ۵۰۰ را می سازد. که می تواند یک ساختمان ۶ طبقه کامل را با ابعادی به طول ۱۱.۵ در ۱۱ متر و ارتفاع ۱۵ متر در چند ساعت چاپ کند.سازنده‌های این پرینتر مدعی شده‌اند که عدد آخر یعنی ارتفاع، در نسخه‌های پیشرفته‌تر «اِس ۵۰۰» تا ۸۰ متر هم قابل افزایش است.

این شرکت در بیانیه دیگر مطبوعاتی خود که به طور هم‌زمان منتشر کرده، مدعی شده است چاپگر دیگری با نام «اِس ۳۰۰» را می‌سازد که توانایی چاپ یک ساختمان دو طبقه با زیر بنای ۱۲۰ متر مربع به طول و عرض ۱۱.۵ در ۱۱ و ارتفاع ۵.۴ متر را دارد.

اختلاف بین دو مدل «اِس ۵۰۰» و «اِس ۳۰۰» تفاوت در ارتفاع خواهد بود. همانطور که اشاره کردیم، طبق اعلام شرکت سازنده، در مدل «اِس ۵۰۰» ارتفاع تا ۸۰ متر هم قابل افزایش است. بر اساس استاندارهای ساخت‌و‌­ساز، هر طبقه باید به طور میانگین ۳ متر ارتفاع داشته باشد، در نتیجه مدل پیشرفته «اِس ۵۰۰» باید توانایی چاپ یک آسمان خراش‌ ۲۶ طبقه را داشته باشد.

طبق ادعای شرکت سازنده، این چاپگر در ارتفاعاتی نزدیک به سطح زمین می­تواند در هر ساعت ۲.۵ متر مکعب سیمان را به عنوان مصالح استفاده کند. هرچند اگر این چاپگر بتواند در چنین ابعادی کار کند، دلیل بر آن نیست که بتواند ساختمان را به شکل درست و صاف چاپ کند.

پرینتر 3 بعدی

آقای «الکساندر ماسلوف» مدیر عامل شرکت «اِی اِم تی اِسپِتساویا گروپ» طی یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد:

تقاضاهای مکرری از شرکت ما شده بود تا دستگاهی بسازیم که امکان چاپ ساز‌­ه های چند طبقه‌ای را داشته باشد. اکنون با اطمینان می‌گویم که چنین دستگاهی وجود دارد. علاوه بر اینکه تلاش داشتیم تا رویایی شرکت‌های ساختمان‌سازی برای چاپ ساختمان‌های چند طبقه را محقق کنیم، با استفاده از دو ابزار صبر و مدیریت توانستیم دستگاهی بسازیم که به توانایی‌های واقعی آن ایمان داریم.

به نظر می رسد اولین نسخه از این چاپگر اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی آماده شود. تا قبل از این، چاپگر‌های سه بعدی تنها امکان چاپ مدل‌های مینیاتوری از ساختمان‌های مدرن یا دفتر کار یک طبقه ­ای را داشتند، به همین دلیل در صورت موفقیت ساخت چاپگر «اس ۵۰۰»  شاهد چاپ ساختما‌ن‌هایی با مقیاس بزرگ خواهیم بود.

پرینتر 3 بعدی

چاپگرهای سه بعدی یکی از برترین راه‌حل ­ها برای برطرف کردن نیاز جهانی مسکن محسوب می‌شوند. ورود این چاپگر غول پیکر در شرایطی است که ساخت مصالح اولیه خانه با استفاده از چاپگرهای سه بعدی رواج چشم‌گیری یافته است.

چاپگرهای سه بعدی ساخت‌و‌­ساز را در شرایط بحرانی و اضطراری ساختمان‌های کم‌هزینه که از مصالح ساد‌ه ­ای مانند آب، خاک یا سیمان مصرف می کنند، استفاده می شود.

در نتیجه تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۴ میلیارد انسان در سراسر جهان در خانه‌هایی ساخته شده با کمک چاپگرهای سه بعدی زندگی کنند.