آخرین بروز رسانی: ۱۳ام آذر, ۱۳۹۷

اینترنت اشیا چیست و چه کاربردی دارد؟

اینترنت اشیا (IoT) چیست و چه کاربردی دارد؟ اینترنت اشیا […]

اینترنت اشیا (IoT) چیست و چه کاربردی دارد؟

اینترنت اشیا یا Internet of Things یکی از با اهمیت ترین و بروز‌ترین زمینه‌های تکنولوژی است که شرکت‌های زیادی در توسعه‌‌ی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. از جمله شرکت‌های بزرگی نظیر گوگل و سامسونگ، سرمایه‌گذاری عمده‌ای را برای این تکنولوژی طی سال‌های اخیر انجام داده اند.
اتصال دستگاه‌های فیزیکی اعم از گوشی‌های هوشمند، وسایل نقلیه، لوازم خانگی و… به‌ یک دیگر از طریق نرم‌افزارهای خاص، حسگرها و… را اینترنت اشیا می گویند.

 

 

در این نوآوری، تمامی دستگاه‌های متصل به یک شبکه می توانند کارهایشان را به‌صورت خودکار و بدون دخالت و نظارت انسان انجام دهند.مبنای این تکتولوژی جدید، بر پایه‌ی شبکه‌ی بی‌سیم و اینترنت بنا شده که هدف اصلی آن، بهبود کارایی و دقت دستگاه‌های مختلف است. علاوه بر این، می‌تواند از لحاظ اقتصادی و جلوگیری از اتلاف وقت، کمک‌حال مردم باشد.

وجه تمایز اینترنت اشیا نسبت به دیگر فناوری ها این است که عبارت اینترنت اشیا برای اکثر دستگاه‌هایی که می‌شناسیم قابل تعریف است.

اینترنت اشیا شامل دستگاه‌هایی نظیر ساعت ها و گوشی‌های هوشمند، هدفون‌ها، خودروها، لامپ‌ها، یخچال‌ها، دستگاه‌های قهوه‌ساز، چراغ های راهنمایی و رانندگی سیستم‌های امنیتی و هشداردهنده و غیره را به شمار آورد.

از دیگر ابزارها دوربین‌های حفاظتی داخل ساختمان‌ها را می توان نام برد که در بستر IoT حضور داشته‌اند و به کمک تکنولوژی‌های ارتباطی جدید، حضورشان پررنگ‌تر هم شده است.

کامپیوترها، دیگر به آن صورت سنتی که می‌شناسیم (صفحه کلید و کیس و مانیتور)‌ نیستند.

آنها به شکل قطعات کوچک، میکروکنترلرها، تراشه‌های الکترونیکی و مودم‌ها در خانه و ابزارهای زندگی و محیط ما نهادینه شده‌اند. از این رو اینترنت را نه فقط مختص کامپیوترها، بلکه بیشتر اینترنت اشیا بنامیم.

در سال ۲۰۱۷ حدود هشت میلیارد و چهارصد میلیون وسیله به اینترنت متصل شده اند. عددی که نسبت به سال ۲۰۱۶، حدود ۳۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. ولی طبق پیش‌بینی موسسه‌ی گارتنر، Internet of Things، در سال ۲۰۲۰، حدود ۲۰ میلیارد وسیله را پوشش می دهد.

اگر چه به مرور زمان، تحلیل‌های جدید‌تری مطرح شده که بر این باور هستند، تعداد وسایل متصل به یکدیگر در سال ۲۰۲۰، حدود پنجاه میلیارد دستگاه خواهد بود. همین مسئله باعث شد تا ارزش جهانی این بازار تا همین سال، به حدودا ۷٫۱ تریلیون دلار برسد.

در سال های ابتدایی اگر چه کامپیوترها، لپ‌تاپ‌ها، موبایل‌ها و ساعت‌های هوشمند، قسمت قابل توجهی از وسایل حاضر در فضای IoT را به خود اختصاص می‌دهند، اما به مرور تعداد زیادی وسایل جدید به مجموعه قبلی اضافه خواهد شد. این مسئله حائز اهمیت است که تنوع وسایل و ابزارهای موجود در بستر IoT را به خاطر داشته باشیم.

نحوه اتصال دستگاه ها از طریق اینترنت اشیا

از روش های متعددی می‌توان دستگاه‌های گوناگون را از طریق اینترنت اشیا به‌هم متصل کرد. همانگونه که از نام این تکنولوژی متوجه شده اید، اینترنت اولین و مهم‌ترین موردی است که برای اتصال دستگاه‌ها نیاز داریم. در حقیقت اینترنت را می توان کنترل مرکزی دستگاه های IoT دانست.

 

 

دومین مورد گوشی هوشمند یا دستگاه مشابه که از اتصال بلوتوث پشتیبانی کند. اشیایی که از طریق IoT به‌هم متصل می شوند، برای تبادل داده‌ها با یک‌دیگر، به یک یا چند دستگاه نیازمند هستند. با استفاده از ابزاری مانند گوشی هوشمند، می توان دستگاه های متفاوت را به راحتی از راه دور کنترل کرد.

پس اگر کاربر بخواهد از طریق تلفن همراه هوشمند خود دستگاه های مختلف را کنترل کند ضروری است قبل از هر کاری اپلیکیشن ویژه ای را نصب کند. دفاتر کاری و خانه‌ها معمولا برای اتصال دستگاه‌ها، از وای‌فای یا بلوتوث استفاده می‌کنند. دو مورد ذکر شده رایج ترین روش برای انجام این کار است.

 

 

همچنین برای اتصال دستگاه‌های الکترونیکی می توان از طریق اینترنت اشیا، از شبکه‌ی LTE و فناوری‌های ماهواره‌ای هم بهره برد که البته این دو روش، چندان مرسوم نیستند.

کاربردهای اینترنت اشیا

از طریق این تکنولوژی تقریبا می‌توان هر کاری که فکرش را بکنید، انجام داد. در واقع توانایی‌های اینترنت اشیا برای عملی‌کردن کارهای مختلف، فراتر از آن است که خیلی‌ها تصور می‌کنند. با این قابلیت، IoT انجام کارهای مختلف را برای انسان ساده میکند.

خانه‌های هوشمند

عبارت «خانه‌ی هوشمند»: یعنی اتصال خانه و لوازم داخلی آن به‌هم، از طریق یک سیستم کاملا خودکار.

اگر در خانه‌‌ی هوشمند از لامپ‌های متصل‌شده به اینترنت اشیا استفاده کنند، این لامپ‌ها می‌توانند زمان خروج شخص از خانه یا حتی اتاق‌ها را تشخیص دهند و نگرانی خاموش شدن لامپ ها به هنگام خارج شدن از منزل رفع می شود؛ زیرا با وجود IoT، لامپ‌ها خود به خود خاموش می‌شوند.

از دیگر کاربردها، این است که می‌توان از طریق دستگاه کنترل‌کننده (نظیر گوشی هوشمند) به‌راحتی در گوشه‌ای از خانه نشست و لامپ‌ها را خاموش و روشن کرد. نکته‌ی جالب این که، از لحا‌ظ تئوری حتی از هر جای دنیا، می‌توان به‌راحتی از طریق دستگاه کنترل کننده، لامپ‌های خانه را کنترل کرد! که این امر مهم می‌تواند باعث امنیت هرچه بیشتر خانه به‌هنگام خالی بودن آن شود.

برای مثال، می‌توان شب‌ها با گوشی خود، لامپ‌های خانه را روشن کرد تا اطرافیان فکر کنند که در خانه حضور دارند و فکر ورودِ بی‌اجازه به‌ خانه‌ به سر سارقان نزند.

کاربران می‌توانند به‌راحتی، دوربین‌های مداربسته را به‌صورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته، از طریق اینترنت اشیا کنترل کنند و خیالشان از بابت امنیت خانه راحت باشد. همچنین می‌توان با نصب دوربین و میکروفون در جلوی خانه‌، قبل از باز کردن در، از طریق میکروفون با افرادِ جلوی خانه صحبت کرد و آن‌ها را دید.

از دیگر کاربردهای جالب، درهایی که خودکار باز و بسته می شوند، از طریق یک سری حسگرهای ویژه که در آن ها تعبیه شده استفاده می کنند.

دستگاه‌های قهوه‌ساز می‌توانند پس از خوردن قهوه، به‌ طور خودکار خاموش شوند. کاربر می‌تواند دستگاه را طوری تنظیم کند که در وقت مشخصی از روز، به‌صورت خودکار روشن شود. می توان قبل از رسیدن به خانه از طریق گوشی دستور ساخت قهوه را صادر کرد.

دستگاه‌های مختلفی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان میزان حرارت خانه را تنظیم کرد. آن ها با اطلاع از دمای هوای داخل و خارح از خانه، سیستم گرمایشی و سرمایشی را روشن و خاموش می کنند.

اگر این دستگاه‌ها را به اینترنت اشیا متصل کنید، می‌توانند به طور خودکار هنگام کاهش بیش از حد دمای خانه، سیستم گرمایشی را روشن و به‌‌هنگام رسیدن به دمای مطلوب، این سیستم را خاموش کنند. 

 

 

گجت‌های پوشیدنی

یکی دیگر از کاربردهای اینترنت اشیا که همواره درحال رشد است، استفاده از آن در گجت‌های پوشیدنی نظیر ساعت‌ها و مچ‌بندهای هوشمند مربوط می‌شود.

گجت‌های پوشیدنی شامل یک‌سری حسگر هستند و از نرم‌افزاری ویژه برای جمع‌آوری اطلاعات کاربرانشان بهره می‌گیرند. این گجت‌ها در نهایت داده‌های جمع‌‌آوری‌شده را تحلیل می‌کنند و نتایج را به‌کاربر گزارش می‌دهند.

شرکت‌های مختلف در نظر دارند تا پوشیدنی‌های مختلفی را در زمینه‌ی سلامتی، تناسب اندام و موارد مشابه، به اینترنت اشیا تجهیز کنند.

وسایل نقلیه

استفاده از تکنولوژی در خودروها یک هدف را دنبال می کنند و آن بهینه سازی عملکرد اجزای داخل است. در این صورت وقتی خودروها به این فناوری تجهیز شوند می توانند به خوبی از خود مراقبت کنند. که خودروها با بهره‌گیری از حسگرهای ویژه و البته اینترنت، امنیت مسافران را بالا ببرند. با آمدن خودروهای بدون راننده، IoT نیاز به توجه بیشتری دارد.

 

 

شهرهای هوشمند

جذاب ترین مقوله در ارتباط با اینترنت اشیا، هوشمند سازی شهرها است. در شهر هوشمند، با استفاده از سیستم خودکار پیشرفته، می توان تقریبا همه کارها را از طریق یک اتاق مخصوص کنترل کرد. کارهایی نظیر نظارت، تأمین آب و برق، حمل و نقل و حتی امنیت شهری به صورت هوشمند انجام میگیرد.که این‌ موارد تنها بخشی از کاربردهای اینترنت اشیا برای ساخت شهرهای هوشمند هستند.

اینترنت اشیا امنیت دارد؟

اصلی ترین موردی که در مورد اینترنت اشیا مطرح می‌شود، بحث امنیت آن است. از آنجایی که، دستگاه‌های زیادی از طریق اینترنت به‌هم متصل می‌شوند، هک‌شدن آن‌ها می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری مانند لو رفتن اطلاعات حساس شخصی و اقتصادی، به‌همراه داشته باشد.

دو دلیل برای راحتیِ هک‌شدن دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا مطرح می‌شود: دلیل اول این‌ است که دستگاه‌های یادشده از طریق اینترنت به‌هم متصل شده‌اند و اینترنت هم در حالت کلی در معرض خطرِ هک قرار دارد. دلیل دوم این است که دستگاه ها توسط شرکت های کوچک ساخته می شوند و منبع و زمان کافی برای قرار دادن ساختارهای امنیتی قوی در دستگاه ها را ندارند.

اینترنت اشیا می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به یکی از تحولات عظیم در حوزه‌ی فناوری تبدیل شود و نحوه‌ی زندگی کردن ما را از جهات زیادی، دستخوش تغییر کند.